Het project You DigIT richtte zich op het gebruik van gratis online tools in het volwassenonderwijs. Deelnemende landen waren onderwijsinstellingen uit Kassel (Duitsland), Rome (Italiƫ), Reykjavik (IJsland), Wenen (Oostenrijk), Sofia (Bulgarije) en Utrecht en Leeuwarden. Het doel was om tools uit te proberen en informatie met elkaar te delen, zodat docenten meer handvatten krijgen bij het inzetten van dergelijke online tools. Daarnaast was er uiteraard ook aandacht voor welke bijdrage tool heeft wat betreft het vergroten van de basisvaardigheden van de cursist/student.
Mijn rol in dit project was als deelnemer. Samen met een collega testte ik een tool bij mijn coachgroep in de entreeopleiding Assistent Dienstverlening & Zorg op het Friesland College in Heerenveen. De tool was het Google World Wonders Project. Hiermee konden studenten online allerlei verschillende culturele plekken bezoeken waaraan ik opdrachten koppelde die hun basisvaardigheden moesten vergroten, zoals presenteren, schrijven en informatie zoeken.
Omdat ik mijn lessen vaker gebruik maak van online tools, koos ik ervoor om tijdens mijn presentatie aan de andere deelnemende partners wat extra’s te laten zien. Daarbij vond ik Google World Wonders Project een aardige tool, maar misschien niet praktisch voor de andere deelnemers. Mijn presentatie was als een les aan mijn studenten, dus erg interactief. Ik maakte gebruik van Lessonup, vormde groepjes met Wheel Decide en klokte de tijd met een online timer. Een samenvatting van de presentatie maakte ik in het gratis online programma Powtoons. Achteraf bleek het een juiste keuze: de andere partners werden enthousiaster van de andere tools dan van de Google-tool.